Het islamitisch fundament

De betekenis en toepassing van Taqwa

Wat is taqwa? Wat is de belangrijkheid ervan? En hoe passen we dit toe in de praktijk? Allah ﷻ heeft de term tawqa veelvuldig benoemd in de qoeraan op verschillende manieren. Hij ﷻ zegt in de qoeraan dat de المُتَّقِين (moetaqoen: degene die taqwa hebben) jannah zullen bereiken. Als we kijken naar de boodschappen van Hud عليه السلام, Nuh عليه السلام, Salih عليه السلام enzovoorts dan zeiden zei tegen hun mensen: أَلَا تَتَّقُونَ (zullen jullie geen taqwa hebben?). En zo ook uiteraard gedurende ramadan zegt Allah ﷻ over het vasten: لَعَلَّكُمۡ تَتَّقُونَ (opdat jullie taqwa zullen hebben). Hij ﷻ zegt verder: إِنۡ أَوۡلِيَآؤُهُۥٓ إِلَّا ٱلۡمُتَّقُونَ (de awliya van Allah zijn enkel de moetaqoen).

De betekenis van taqwa

Iedere moslim weet dan ook dat taqwa behoort tot de basisbeginselen van Islam. En taqwa is daarom één van de elementen waar een moslim zijn handelingen op baseert. Als we kijken naar de vertaling van het woord taqwa dan zien we dat dit vaak vertaald wordt als: de angst voor Allah ﷻ. Maar dit is geen accurate vertaling. Taqwa, omvat meer dan dat. Het woord komt van de stam و- ق- ی, en dit betekent het beschermen of bewaken van iets, ervoor zorgen dat iets veilig is. Er zit verder niks in dat duidt op angst of iets dergelijke. Dit betekent echter niet dat angst totaal geen rol speelt. Integendeel, angst is het resultaat van taqwa. Door taqwa te hebben maakt de gelovige zich zorgen om die bescherming of veiligstelling. Maar wat is dan hetgeen wij proberen te beschermen en/of veilig te stellen? Dit is يوم القيامة (de dag des oordeels). Taqwa betekent dus eigenlijk dat wij onszelf veilig willen stellen tegen de beproevingen van يوم القيامة (yawm oel qiyama). Die dag is zeer moeilijk voor ons omdat wij ons dan moeten verantwoorden voor al hetgeen wij in dit leven hebben gedaan, maar ook al hetgeen wij níet hebben gedaan.

وۡمَ تَجِدُ كُلُّ نَفۡسٖ مَّا عَمِلَتۡ مِنۡ خَيۡرٖ مُّحۡضَرٗا وَمَا عَمِلَتۡ مِن سُوٓءٖ تَوَدُّ لَوۡ أَنَّ بَيۡنَهَا وَبَيۡنَهُۥٓ أَمَدَۢا بَعِيدٗاۗ وَيُحَذِّرُكُمُ ٱللَّهُ نَفۡسَهُۥۗ وَٱللَّهُ رَءُوفُۢ بِٱلۡعِبَادِ

Op de “dag waarop iedere ziel zich geplaatst zal vinden tegenover het goede wat hij gedaan heeft en het slechte wat hij gedaan heeft, zal hij wensen dat er een grote afstand tussen hem en het kwaad is. En Allah waarschuwt jullie voor Hemzelf en Allah is vol vriendelijkheid voor (Zijn) dienaren.

Soera Aali-Imraan ajaa 30

Of als Hij ﷻ zegt:

يَوۡمَ يَفِرُّ ٱلۡمَرۡءُ مِنۡ أَخِيهِ وَأُمِّهِۦ وَأَبِيهِ وَصَٰحِبَتِهِۦ وَبَنِيهِ وَصَٰحِبَتِهِۦ وَبَنِيهِ

Op die Dag vlucht de mens van zijn broeder. En van zijn moeder en zijn vader. En van zijn vrouw en zijn kinderen.

Soera Abasa 34-36

Op die dag zal niemand oog hebben voor zijn broeder, ouders, vrouw en zelfs kinderen, omdat iedereen zichzelf wilt redden. Dit is taqwa betekent, het beschermen van hetgeen ons te wachten staat op die dag. Een dag die wij allemaal door zullen maken en tevens ook de belangrijkste dag uit ons bestaan. Indien wij onszelf voldoende voorbereiden, beschermen, veiligstellen die dag. Dat wil zeggen, dat wij bewust zijn van de handelingen die wij verrichten en dat wij kunnen verantwoorden aan Allah ﷻ waarom wij op die manier hebben gehandeld dan heeft men taqwa gerealiseerd.

De praktische toepassing van taqwa

Nu rest de vraag nog; hoe maken we dit praktisch? Wat moeten we doen om taqwa ons leven toe te passen en te realiseren. We hebben 2 zaken nodig om dit te kunnen doen:

  • Het kennen van de ahkaam voordat we een handeling uitvoeren

مَنْ عَمِلَ عَمَلاً لَيْسَ عَلَيْهِ أَمْرُنَا فَهُوَ رَدٌّ

De handeling welke niet afkomstig is van onze ‘amr, deze wordt verworpen

Overgeleverd door Moeslim

فَلَا وَرَبِّكَ لَا يُؤۡمِنُونَ حَتَّىٰ يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيۡنَهُمۡ ثُمَّ لَا يَجِدُواْ فِيٓ أَنفُسِهِمۡ حَرَجٗا مِّمَّا قَضَيۡتَ وَيُسَلِّمُواْ تَسۡلِيمٗا

Bij jullie Heer, zij kunnen geen geloof hebben tot zij jou voor al hun geschillen tot hun rechter maken en bij zichzelf geen weerstand voelen in jouw beslissingen en zij aanvaarden (het dan) volledig.

Soera an-Nisa ajaa 65

Uit zowel de qoeraan en de soenna is dus duidelijk dat wij het oordeel van een handeling dienen te kennen alvorens wij deze uitvoeren. Allah ﷻ heeft ons een oordeel gegeven over alle zaken:

مَّا فَرَّطۡنَا فِي ٱلۡكِتَٰبِ مِن شَيۡءٖۚ

We hebben niets uit het Boek weggelaten

Soera al-An’aam ajaa 38

وَنَزَّلۡنَا عَلَيۡكَ ٱلۡكِتَٰبَ تِبۡيَٰنٗا لِّكُلِّ شَيۡءٖ

En wij hebben aan jou een boek neergezonden als een aanwijzing voor alles

Soera an-Nahl ajaa 89

Allah ﷻ heeft akhaam oftewel oplossingen gegeven voor alle problemen des levens. De sahaba waren hier voorbeeldig in omdat voordat zij tot een handeling overgingen zij eerst refereerden bij de Profeet ﷺ. Als de Profeet ﷺ een vraag aan hen stelde zeiden zei: Allah ﷻ en zijn Boodschapper ﷺ weten het beter. Het referentiekader is dus niet gemak of ongemak, dat we een oordeel of kwestie leuk vinden of niet leuk vinden of dat er schade of voordeel aan gekoppeld is. Dit is niet hoe wij tot de ahkaam van Allah ﷻ komen. Hij waarschuwt ons:

وَعَسَىٰٓ أَن تَكۡرَهُواْ شَيۡـٔٗا وَهُوَ خَيۡرٞ لَّكُمۡۖ وَعَسَىٰٓ أَن تُحِبُّواْ شَيۡـٔٗا وَهُوَ شَرّٞ لَّكُمۡۚ وَٱللَّهُ يَعۡلَمُ وَأَنتُمۡ لَا تَعۡلَمُونَ

En het kan zijn dat jullie een afkeer hebben van iets terwijl het jullie juist ten goede komt, maar het kan ook zo zijn dat jullie van iets houden terwijl het slecht voor jullie is. En Allah weet en jullie niet.

Soera Baqara ajaa 216

Het verhaal van Moesa en al-Khidr is hier een mooi voorbeeld van. Moesa bekritiseert al-khidr steeds voor wat hij doet omdat hij in de veronderstelling is dat dit slechte ofwel schadelijke zaken zijn. Maar al-Khidr stelt hem steeds terecht door hem te vertellen dat hij inzake de kwesties, niet weet. En dat hij geduldig moet zijn. Het komt erop neer dat wij de wijsheid van Allah ﷻ niet kennen, zelfs Moesa (as) niet! Daarom moeten wij eerst weten wat het oordeel is van een handeling alvorens wij deze uitvoeren.

  • Een juiste intentie

Daarnaast is het ook belangrijk om een goede intentie te hebben. Waarom is dit zo belangrijk? Omdat als we weer teruggaan naar de betekenis van taqwa en dat is; jezelf voorbereiden, beschermen, veiligstellen voor يوم القيامة. De juiste intentie van essentieel belang is. Dit is omdat iedere handeling die wij doen met een juiste intentie, omwille van Allah ﷻ waarbij wij ons best doen om die op de beste manier te doen, oprecht en compleet. Dit vóór ons gaat werken op يوم القيامة. Omdat wij voor Allah ﷻ kunnen staan en kunnen zeggen dat wij die handelingen op de beste manier omwille van Hem hebben gedaan.

De Profeet ﷺ zei:

إِنَّمَا الْأَعْمَالُ بِالنِّيَّاتِ

De beloning van handelingen hangt af van de intentie

Overgeleverd door Boechari

Voordat we een handeling doen moeten we Allah ﷻ gedenken en dit kan ertoe leiden dat iedere handeling die wij doen een ‘ibaada wordt en dat dit wordt meegewogen bij onze goede daden. Als we alle handelingen die we doen met taqwa uitvoeren dan letten we niet alleen op de hoekm (oordeel), maar we zorgen ervoor dat wij een juiste intentie hebben. Dit zorgt voor een bewustwording en drijfveer om het maximale te geven omwille van Allah ﷻ omdat wij voorbereid willen zijn voor يوم القيامة. Tijd, geld, effort of de mening van bepaalde personen doen er niet meer toe. Het enige wat er toe doet is het behalen van de tevredenheid van Allah ﷻ.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Back to top button