Het islamitisch perspectief

Is het verbodene toegestaan vanwege de noodzaak?

Om voort te borduren op Islamitische principes die worden misbruikt door regeringsgezinde geleerden, wordt in dit artikel het volgende vermeende principe uiteengezet: “het verbodene is toegestaan ​​vanwege de noodzaak”. Net zoals het principe in het vorige artikel, wordt dit gebruikt om bepaalde handelingen die in strijd zijn met Islam te rechtvaardigen. Deze ideeën worden aan Moslims gegeven om hen van het rechte pad af te leiden. Moslims dienen te allen tijde alert te zijn voor concepten die een seculiere grondslag hebben. Seculiere concepten hebben als doel de Moslims te passiveren en het politieke aspect van Islam te doen vergeten. Dit principe wordt veelal gebruikt om het afsluiten van een hypotheek bij de bank te legitimeren, ondanks dat dit een van de grootste zondes is binnen Islam. Zij pretenderen dat het hebben van een dak boven je hoofd een noodzakelijkheid is en dat dit enkel bewerkstelligd kan worden door middel van het kopen van een woning. Men impliceert hiermee dat het onmogelijk is om een woning te huren en dat er geen andere opties mogelijk zijn.

Als Moslims in het westen worden wij continu geconfronteerd met ideeën en concepten die haaks staan op Islam. Wij dienen niet met deze misconcepties mee te gaan. Wij dienen op de hoogte te zijn van het Goddelijke Oordeel rondom het zojuist genoemde principe. Is dit een algemeen principe, opdat het voor alles kan worden gebruikt? Of is het een principe wat in uitzonderlijke omstandigheden kan worden gebruikt?

Het bewijs dat de geleerden voor deze regel leveren is het vers uit de Koran:

نَّمَا حَرَّمَ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةَ وَالدَّمَ وَلَحْمَ الْخِنزِيرِ وَمَا أُهِلَّ بِهِ لِغَيْرِ اللّهِ فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ بَاغٍ وَلاَ عَادٍ فَلا إِثْمَ عَلَيْهِ إِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ

“Hij heeft slechts voor jullie verboden de dode dieren (het niet-ritueel geslachte), het bloed, het vlees van het varken en dat waarover (bij het slachten) een andere naam dan die van Allah is uitgesproken. Maar wie door nood gedwongen is, zonder dat hij het wenst, noch om de grenzen te overtreden, dan is het voor hem geen zonde. Waarlijk, Allah is de vaak Vergevende, de Genadevolle.”

Soera Baqara ajaa 173

Imam al-Jassas, een Hanafi geleerde, zegt in zijn tafseer: “Hier is de betekenis van noodzakelijkheid de angst voor leven en ledematen wanneer iemand voedsel vermijdt (dat in wezen verboden is) …”

Ibn Qudamah al-Maqdisi, een Hanbali geleerde, zegt: “Als het plaatsvindt, dan is de noodzaak die opportuun is het type dat leidt tot verhongering als het voedsel wordt achtergelaten“. De reden voor het toestaan is de noodzaak om het zelf te beschermen tegen teloorgang, omdat deze maslaha gunstiger is dan het voordeel van het vermijden van het onzuivere….

Al-Ghazali, een Shafi geleerde, zegt: “Wat de noodzaak betreft, impliceren we de toestand die waarschijnlijk zal leiden tot de teloorgang van de persoon, als hij bijvoorbeeld niet eet en als hij vreest dat een ziekte tot de dood zal leiden ...”

Imam ibn Juzay al-Kalbi, een Maliki geleerde, zegt: “…Wat de noodzaak betreft, het is de angst voor de dood en het is niet voorwaardelijk dat iemand zo geduldig is dat hij getuige is van zijn eigen dood

Uit het bovengenoemde blijkt duidelijk dat we het dan hebben over een acuut scenario dat exceptioneel is. Zelfs dit heeft bepaalde beperkingen volgens veel van de geleerden.

(1) Dat er geen andere manier is om deze ondraaglijke situatie te verwijderen.

(2) Dat dit geen afbreuk doet aan de rechten van anderen. Met andere woorden, we moeten proberen een uitgang te zoeken waar anderen geen last van hebben. Sterker nog, een aantal geleerden verbiedt om (dood) mensenvlees te eten in geval van verhongering, omdat dit de rechten van anderen, namelijk die van de doden, aantast.

Een ander veel voorkomend voorbeeld is het scenario van het zinkende schip. Wat als het schip zinkt vanwege het overmatige gewicht van de passagiers? Gooien we er dan een paar overboord om de meerderheid te redden? De overgrote meerderheid verwerpt dit utilitair idee in dharoori-zaken (noodzaak).

(3) Het uiten van kufr met geweld is een rukhsa (dispensatie) en het is beter om dit te vermijden wanneer men gedwongen wordt op straffe van marteling en dood.

Imam Suyuti zegt: “Het eten van het vlees van de doden in tijden van noodzaak heeft voorrang op het nemen van andermans geld om voedsel te kopen.”

De geleerden verschilden ook van mening over de vraag of je alcohol mag drinken als je sterft van de dorst. Imam Shafi was bijvoorbeeld van mening dat alcohol de dorst verergerde en stond het daarom niet toe. Anderen verschilden ook van mening over de vraag of men medicijnen mag nemen die verboden elementen bevatten.

Hoe dan ook, alle vier de wetsscholen zijn het erover eens dat dharoora sommige zaken in een acuut scenario toegelaten maakt terwijl ze normaliter verboden zijn. Hierbij dient opgemerkt te worden dat dat dit niet de norm is, het geldt enkel voor zeer specifieke en ernstige situaties. Er kan hieruit dus geen wet worden gemaakt en het kan zeker niet leiden tot een normale regel doe voor een hele populatie geldt.

Men kan dus niet beweren dat hij een op rente gebaseerde hypotheek moet nemen om een ​​huis te kopen onder het voorwendsel van noodzaak, aangezien hij kan huren of bij familieleden kan verblijven. Evenzo kan iemand niet beweren dat hij smeergeld moet betalen om zijn belangen te behartigen, daar hij zijn doel op een legitieme manier kan bereiken, zelfs als dat moeilijker is. Iemand die een baan heeft waarbij een haram-zaak betrokken is, zoals werken in een restaurant waar hij alcohol zou moeten schenken, kan een andere baan krijgen die halal is, zelfs als dit betekent dat hij minder loon zal ontvangen.

De talloze ayaat en ahadith die ons opdragen om onze acties te ondernemen volgens de geboden en verboden van Allah kunnen niet zomaar worden weggewuifd op basis van een of andere moeilijkheid of ontbering.

Allah (swt) zegt:

مَنِ اضْطُرَّ فِي مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجَانِفٍ لِإِثْمٍ ۙ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ

Maar voor hem die door erge honger gedreven is en die niet wil zondigen, Allah is dan de Vergevingsgezinde, de Genadevolle.

Soera Al Maaida ajaa 3

En:

نَّمَا حَرَّمَ عَلَيۡكُمُ الۡمَيۡتَةَ وَ الدَّمَ وَلَحۡمَ الۡخِنۡزِيۡرِ وَمَاۤ اُهِلَّ لِغَيۡرِ اللّٰهِ بِهٖ​ۚ فَمَنِ اضۡطُرَّ غَيۡرَ بَاغٍ وَّلَا عَادٍ فَاِنَّ اللّٰهَ غَفُوۡرٌ رَّحِيۡمٌ

Hij heeft jullie slechts het kadaver en het bloed en het vlees van het varken en hetgeen waarover anders dan (de Naam van) Allah afgeroepen is verboden. Maar voor hem, die door noodzaak wordt gedreven, terwijl hij niet wil, noch de grens wil overschrijden, is Allah voorzeker Vergevingsgezind, Genadevol.”

Soera Al-Nahl ajaa 115

مَخۡمَصَةٍ  is extreme honger en verhongering die tot de dood lijdt. Het is in zo’n situatie toegestaan ​​om te eten van wat verboden is. “Noodzaak” zoals duidelijk is in het vers, is beperkt tot hongersnood. Het is niet algemeen noch absoluut, en enkel beperkt tot hongersnood.

Sommigen beweren dat dit een dispensatie (rukhsah) is, maar zelfs een dispensatie heeft een vers nodig als bewijs. Het kan niet zomaar door het verstand worden bepaald. Bijvoorbeeld het verbreken van het vasten vanwege reizen of ziekte. Dit komt door het vers:

يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ كُتِبَ عَلَيۡكُمُ ٱلصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى ٱلَّذِينَ مِن قَبۡلِكُمۡ لَعَلَّكُمۡ تَتَّقُونَ

أَيَّامٗا مَّعۡدُودَٰتٖۚ فَمَن كَانَ مِنكُم مَّرِيضًا أَوۡ عَلَىٰ سَفَرٖ فَعِدَّةٞ مِّنۡ أَيَّامٍ أُخَرَۚ

O jullie die geloven! Het vasten is jullie verplicht, zoals het ook verplicht was voor degenen die vóór jullie waren, hopelijk zullen jullie Allah vrezen. (Vast) het bepaald aantal dagen (van Ramadan) Maar als één van jullie ziek is of zich op reis bevindt, dan kan hetzelfde aantal dagen worden ingehaald op andere dagen.

Soera Al-Baqara ajaa 183-184

Alle dispensaties dienen gebaseerd te zijn op de tekst. Daarom is het onjuist om dit principe algemeen geldend te maken, zoals wordt beweerd door de voorstanders. Wat juist is, is dat de bewijzen die zij gebruiken in geval van noodzaak dispensaties zijn voor een moslim om dingen die Allah verboden heeft gemaakt, te eten of te drinken. Het gaat dus alleen om het eten en drinken. De rukhsah voor andere gevallen hebben andere bewijzen nodig.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button