Het islamitisch fundament

De praktische toepassing van de ‘aqieda van Islam

In mijn gesprekken met bepaalde broeders is het eerste waar ik op wordt gecheckt (na de de vraag of ik een bekeerling ben)of ik wel de juiste ‘aqieda hanteer. Dit terwijl ik nog niks heb gezegd of gedaan wat eventueel het tegendeel zou kunnen duiden. Meestal wordt dit impliciet gevraagd; er worden een aantal vragen gesteld die te maken hebben met ‘aqieda zodat ik door hen getoetst kan worden. Een enkele keer wordt direct aan mij gevraagd wat mijn ‘aqieda is. Dit is zonder enige twijfel een onbeschofte en beledigende vraag. Men impliceert met die vraag dat de mogelijkheid bestaat dat degene die hem salaam heeft gegeven, samen met hem het gebed heeft verricht geen moslim is. Dit is een typisch gevalletje van gatekeeping. Wat er gebeurd in dergelijke situaties is dat er een aantal vragen worden gesteld over de furoo’ (details) van ‘aqieda en aan de hand van iemands antwoord wordt je wel of niet beschouwd als iemand met een juiste ‘aqieda. Het gaat nooit over de qawaa’id (fundamenten) van de ‘aqieda. De discussies rondom de foeroe’ betreffen diepgaande theologische discussies, welke reeds honderden jaren geleden tot in den treure zijn behandeld. In een ander artikel zullen we het hebben over wat toen de aanleiding was van deze discussie om een beter beeld te krijgen waar deze denkbeelden vandaan komen, maar de focus van deze post is om dit onjuiste beeld of benadering van de ‘aqieda recht te zetten.

De laatste keer dat ik hierover een discussie had met iemand speelde zich af rond de tijd dat in Frankrijk voor de zoveelste keer spotprenten werden gepubliceerd over onze geliefde Profeet ﷺ. De broeder wilde hier iets tegen doen en kwam op het idee om een flyer op te stellen onder niet-moslims om zo een correct beeld van de Profeet ﷺ te presenteren. Hij vroeg me wat ik hiervan vond en het idee sprak mij in eerste instantie aan waarop ik, op zijn verzoek begon met feedback. Echter, hoe meer ik las hoe meer ik me realiseerde dat het uitgangspunt van zijn tekst problematisch was. Zijn idee was namelijk om in termen te spreken die niet-moslims accepteren waardoor zij ontvankelijker zouden zijn voor de flyer. Dit is uiteraard geen probleem zolang wij maar geen uitspraken doen die indruisen tegen Islam. Echter, voordat ik hier verder op in ga wil ik heel duidelijk maken dat ik ervan overtuigd ben dat de broeder goede intenties had en op zijn manier voor de Profeet ﷺ wilde opkomen. Ondanks dat wij sterk van mening verschillen over bepaalde zaken blijft hij mijn broeder in Islam en zal ik hem als zodanig verdedigen. Het doel van dit betoog is om bewustzijn te creëren over deze discussies en dat we niet een academische maar een praktische benadering van de ‘aqieda dienen te hanteren. De broeder beweerde eerder in een andere discussie namelijk dat mijn ‘aqieda “anders” was en ik maakte gebruik van deze gelegenheid om hem te adviseren. Allah heeft gezegd:

وَلۡتَكُن مِّنكُمۡ أُمَّةٞ يَدۡعُونَ إِلَى ٱلۡخَيۡرِ وَيَأۡمُرُونَ بِٱلۡمَعۡرُوفِ وَيَنۡهَوۡنَ عَنِ ٱلۡمُنكَرِۚ وَأُوْلَٰٓئِكَ هُمُ ٱلۡمُفۡلِحُونَ

Soera Aali-Imraan Ajaa 104

Laat er uit jullie een groep mensen opstaan die tot goedheid aanspoort en tot rechtvaardigheid maant en het verwerpelijke verbiedt. En dat zijn degenen die zullen slagen.

Wat stond er op de flyer? De broeder had een samenvatting met daarop een aantal feitelijkheden over de Profeet ﷺ en Islam. Hij beschreef in hoofdlijnen de achtergrond en eigenschappen van de Profeet ﷺ om daarmee te laten zien dat hij helemaal niet de schurk is zoals hij ﷺ vaak wordt weggezet. Vervolgens benoemde hij een aantal zaken die de Islam teweeg had gebracht voor de samenleving en vrouwen in het bijzonder. Echter, hij maakte in zijn betoog een aantal fouten door politiek beladen termen zoals vrouwenrechten en vrijheid van geloof te gebruiken. Dit zijn termen die voortkomen vanuit een ander credo of basisidee (de ‘aqieda). Vrijheid, respect, rechtvaardigheid zijn allemaal woorden die de meeste talen in de wereld kennen. Echter, dat wil niet zeggen dat de invulling daarvan hetzelfde is. In het liberaal secularisme is vrijheid gestoeld op de 4 fundamentele vrijheden, Islam kent deze vrijheden helemaal niet! Sterker nog, wij zijn heel kritisch op deze vrijheden omdat deze niet toe te passen zijn en dit zien we dan ook keer op keer terug in het maatschappelijk debat. Daarnaast gebruikte hij in plaats van openbaring en gebed de woorden visioenen en meditatie respectievelijk, ook dit zonder meer problematisch omdat mogelijk insinueert dat de openbaring van Allah ﷻ aan onze geliefde Profeet ﷺ twijfels zou kunnen bevatten. Dit was mijn reactie op zijn tekst:

Islam is een levensvisie met in het centrum het Islamitische credo: لا إله إلا الله محمد رسول الله. De basis waar wij moslims al onze handelingen op baseren alsook al onze ideeën en concepten. Derhalve is Islam een ideologie net als het Socialisme en het Seculier Liberaal Kapitalisme. Alles wat voortvloeit vanuit de kern van hun ideologie is voor ons onacceptabel, daar het niet gebaseerd is op Islamitische bronnen. Dit betekent dat we termen zoals vrouwenrechten en vrijheid van geloof moeten vermijden, en zelfs eigenlijk niet mogen gebruiken. Het is zeker zonder twijfel dat Islam is gekomen om rechtvaardigheid te brengen en rechten heeft gegeven aan vrouwen, de minder bedeelden en Ahl oel Dhimma; maar vrouwenrechten en vrijheid van geloof zijn totaal andere (ideologische) termen. In Islam zijn man en vrouw zeker gelijkwaardig, maar niet hetzelfde! Elk (d.w.z. een man en een vrouw) heeft vanuit de sjar’a bepaalde taken en verantwoordelijkheden gekregen. In Islam krijgt Ahl oel Dhimma zeker vrijheden om hun geloof te belijden, de Khalifah zal zelfs iemand vanuit hun gemeenschap aanstellen die dit namens hen zal regelen. Echter, ook hier zijn desondanks de ruimte die zij krijgen beperking in gebouwd. Zelfs de moslims zijn beperkt daar wij niet “vrij” zijn om in verboden zaken te geloven of uit te dragen.

Islam is Islam en wij zijn trots om onze principes uit te dragen, ongeacht de dominante ideeën in de Westerse samenleving. Wij zijn moslims in Nederland, geen Nederlandse moslims! Wij zijn actief in deze maatschappij maar handelen op basis van onze Islamitische credo. “Zij” stellen immers dat wij vrij zijn om dit te doen.

Islam is een levensvisie met in het centrum het Islamitische credo: لا إله إلا الله محمد رسول الله. De basis waar wij moslims al onze handelingen op baseren alsook al onze ideeën en concepten.

Verder moet de flyer zich niet alleen richten op niet-moslims. Moslims moeten “gewaarschuwd” en bewust worden gemaakt dat hun Islamitische identiteit wordt aangevallen; en dat het beledigen van de Profeet ﷺ onderdeel uitmaakt van het anti-Islambeleid dat al jaren in Nederland en in andere westerse landen wordt toegepast. Een assimilatiebeleid waarin men door middel van verschillende maatregelen tracht de moslims van hun Islamitische identiteit te scheiden. Met als gevolg dat zij Islam niet meer als ideologie zien (een allesomvattend systeem welke gebruikt wordt om de oplossing te zoeken voor alle problemen des levens). En zich enkel en alleen bezighouden met haar spirituele aspecten. Islamitische principes moeten plaatsmaken voor de liberale normen en waarden zoals vrijheid van meningsuiting, opkomen voor mensenrechten (voor de duidelijkheid Islam brengt rechtvaardigheid naar de gehele mensheid, maar dit doet volgens de ordening van Allah ﷻ, niet middels door de mens bedachte regelgeving), accepteren van LGBT etc. etc.

لَن تَرۡضَىٰ عَنكَ ٱلۡيَهُودُ وَلَا ٱلنَّصَٰرَىٰ حَتَّىٰ تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمۡۗ قُلۡ إِنَّ هُدَى ٱللَّهِ هُوَ ٱلۡهُدَىٰۗ وَلَئِنِ ٱتَّبَعۡتَ أَهۡوَآءَهُم بَعۡدَ ٱلَّذِي جَآءَكَ مِنَ ٱلۡعِلۡمِ مَا لَكَ مِنَ ٱللَّهِ مِن وَلِيّٖ وَلَا نَصِيرٍ

Soera Baqara Ajaa 120

En de de Joden en de Christenen zullen nooit behagen in jou vinden, totdat je hun godsdienst zal volgen. Zeg: “Waarlijk de Leiding van Allah, is de enige leiding. En als jij hun wensen volgt, nadat de kennis tot jou is gekomen, dan zal er voor jou tegen Allah noch een ‘beschermer’ noch een ‘helper’ zijn.

Het politieke aspect van Islam hebben de moslims al voor een deel verloren en dit blijkt uit de pijnlijke stilte vanuit de moslimgemeenschap na het inperken van het ritueel slachten, verbod op nikah vóór een burgerlijk huwelijk, aanval op Islamitisch onderwijs, meerdere beledigingen jegens de Profeet ﷺ, Islam en de moslims, oproep om Salafisme te verbieden, het vergelijken (en verbieden in gevangenissen) van bekende en gerenommeerde Islamitische lectuur met Mein Kampf, veroordelingen van Islamdocenten van oproepen tot haat voor het lezen van fiqh boeken rondom vrouwenbesnijdenissen, parlementaire enquête buitenlands financiering etc. etc. De flyer zou gebruikt moeten worden moslims het politieke besef van de moslims aan te wakkeren zodat zij ervan bewust zijn dat het beledigen van de profeet slechts één van de methodes is die zij hanteren om het anti-Islambeleid door te voeren. Trigger de moslims door van het bovenstaande een beknopte samenvatting te maken. Dat wij als moslims het beledigen van de profeet nooit zullen accepteren en als gemeenschap enkel een vuist kunnen maken als wij ons verenigen:

لَا يُؤْمِنُ أَحَدُكُمْ حَتَّى يُحِبَّ لِأَخِيهِ أَوْ قَالَ لِجَارِهِ مَا يُحِبُّ لِنَفْسِهِ

Overgeleverd door Imam Boekharie en Moeslim

 “Niemand van jullie zal werkelijk geloven totdat hij meer van mij houdt dan van zijn vader, zijn kinderen en de gehele mensheid.”

We moeten deze oproep van de Profeet ﷺ nakomen door voor hem op te komen!

Voor wat betreft de niet-moslim, het heeft naar mijn idee weinig zin om hen op de hoogte te stellen van bepaalde kenmerken van de profeet daar de meeste dit zullen afdoen als moslims die dit vanuit hun eigen bias verkondigen. Zij hebben de hele media die hen een ander verhaal verteld dus dit is m.i. niet effectieve manier. Echter, waar zij wel mee geraakt kunnen worden is dat zij bewust worden gemaakt van de dubbele maat die er is rondom de kernwaarden die zij ons willen opleggen, maar zelf niet nakomen (en dus blijkbaar niet echt in geloven). Vrijheid van meningsuiting wordt gebruikt om moslims mee te slaan wanneer het uitkomt; het beledigen van joden is gecriminaliseerd; terugkomen op vrijheid van meningsuiting of gelijkheidsbeginsel bij asielzoekers door de uitspraak van de Raad van State over uitgeprocedeerde asielzoekers, het continu beledigen en de spot drijven van moslimburgers die hier zijn geboren en getogen. Landen die het hardst roepen over vrijheden, maar zelf een koloniaal verleden hebben of zoals in het geval van Frankrijk miljoenen moslims afgeslacht in het recente verleden. Iedere mate van kritiek die geuit wordt door moslims in Frankrijk wordt beantwoord door hun organisaties te verbieden en hen op te pakken zelfs al hebben zij niks te maken met geweld!

Door deze punten beknopte uiteen te zetten kunnen ook zij geraakt worden door hen op zijn minst aan het denken te zetten en wellicht zullen zij de onrechtvaardigheid hiervan zien. Er kan zeker een verzameling komen van een aantal punten die de profeet beschrijven, maar het bovenstaande moet een prominente plek krijgen op de flyer om hiermee een poging te doen om het gedrag van mensen daadwerkelijk te beïnvloeden. Het doel moet niet slechts zijn informeren, maar de moslims ertoe zetten om zich anders op te stellen en bewuster te zijn van wat in Nederland een heel veel westerse landen gaande is.

الله أعلم

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button